Vánoční hořekování na D1

12. 01. 2019 9:22:34
K nešťastné vánoční situaci na D1 se vyjadřovala přehršle politiků, různých odborníků i běžných uživatelů. Obecně značně kriticky a hanlivě.

Stav dálnice D1, jízdní komfort, je kritizovaný již od roku 2000, kdy se ukázalo, že dopravní intenzita přesahuje kapacitu některých dálničních úseků a přistoupilo se k dílčím nápravám, patrně bez důsledné dopravní analýzy a fundované prognózy budoucího dopravního vývoje, Nepříznivé dopravní poměry se však zásadně nezlepšily. Výsledky šetření patrně dostatečně intenzivně nesignalizovaly havarijní stav v blízké budoucnosti, nebo byly politickým vedením přehlíženy. Důvodem byla skutečnost, že čtyřleté volební období přežije jakýkoliv dálniční úsek. Nejchytřejší a nejsnadnější volbou, jak řešit situaci, bylo začít s opravdovým nasazením, až se problémy opravdu nakupí (dnes bychom asi řekli, politicky korektní volba). Šlo však o dva závažné druhy problémů: (1) fyzické opotřebení betonových desek (nerovnosti, trhliny, jejíchž oprava vyžaduje mnohem delší lhůty, než u asfaltové technologie) a (2) nedostatečná dopravní kapacita dálnice s narůstajícím intenzitou i počtem kamiónů.

Podpásové útoky na současného ministra, negativní hodnocení jeho práce, kritické odsudky k neschopnosti řešit havarijní stav (TV Brarrandov, parlamentní politici, přímí uživatelé dálnice) zřetelně ukazují, že zmiňovaní neví, co fakticky za současnou neúspěšností programu budování dopravní infrastruktury stojí.

Předně je třeba vidět, že od převratu se staly investice do infrastruktury velmi výhodným a významným zdrojem pro politicky důležitý finanční přívěsek, všimného stranickým organizacím, podnikatelskému loby a neziskovkám (zelení, ekologisté a ochránci všeho možného, kteří dostali svou státem dlouhodobě „chráněnou“ pracovní náplň). Manažerování finančního přívěsku bylo totiž hlavní úlohou popřevratových ministerských úředníků a jejich poradců. Cílem nebylo vybudovat a vychovat systém odborného státního managementu pro investiční výstavbu silniční a dálniční sítě, včele se zodpovědným generálním projektantem, odpovídajícím za kontrakt, termíny a financování, znalého technologických postupů i různých „fines“ vázaných na každý kontrakt.

Dnešní neúspěšné kádrové vybavení se budovalo 28 let, proto není myslitelné, aby ministr Ťok mohl cokoliv jednoduše změnit: rozebrat lobystické a stranické vazby, při čemž mu výrazně chybí domácí odborné kádry k dozorování velkých investičních celků (nikoliv kšeftaři s penězi za parciální dodávky stavebních prací o bídné kvalitě a předražené). Stavební, dálniční konsorcium kazaško-italsko-české, s čelním představitelem ekologicky zaměřeným podnikem, je výrazem čirého zoufalství, a dokladem, jaká je současná odborná kvalifikace ŘSD k řízení správy silniční sítě v ČR. Když tento tristní stav odnáší ministr a je dohnán k tomu, aby řešil na dálnici kaverny pod betonkou, posunutí svodidel, je stejně chytré, jako kdyby ministr zdravotnictví byl volaný k nápravě nepodařené operace srdce. Ale, jak jinak, je to politicky korektní a hlavně se o tom dá dobře v mediích a parlamentu plkat. Nakonec má ministr ještě štěstí, že ho ČT nevolá na nádraží, napravit zpoždění důležitého rychlíku.

Autor: Václav Venc | sobota 12.1.2019 9:22 | karma článku: 18.14 | přečteno: 309x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.93 | Přečteno: 491 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 234 | Diskuse
Počet článků 14 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 574

Zájem o politiku a filosofii.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...