Vánoční hořekování na D1

12. 01. 2019 9:22:34
K nešťastné vánoční situaci na D1 se vyjadřovala přehršle politiků, různých odborníků i běžných uživatelů. Obecně značně kriticky a hanlivě.

Stav dálnice D1, jízdní komfort, je kritizovaný již od roku 2000, kdy se ukázalo, že dopravní intenzita přesahuje kapacitu některých dálničních úseků a přistoupilo se k dílčím nápravám, patrně bez důsledné dopravní analýzy a fundované prognózy budoucího dopravního vývoje, Nepříznivé dopravní poměry se však zásadně nezlepšily. Výsledky šetření patrně dostatečně intenzivně nesignalizovaly havarijní stav v blízké budoucnosti, nebo byly politickým vedením přehlíženy. Důvodem byla skutečnost, že čtyřleté volební období přežije jakýkoliv dálniční úsek. Nejchytřejší a nejsnadnější volbou, jak řešit situaci, bylo začít s opravdovým nasazením, až se problémy opravdu nakupí (dnes bychom asi řekli, politicky korektní volba). Šlo však o dva závažné druhy problémů: (1) fyzické opotřebení betonových desek (nerovnosti, trhliny, jejíchž oprava vyžaduje mnohem delší lhůty, než u asfaltové technologie) a (2) nedostatečná dopravní kapacita dálnice s narůstajícím intenzitou i počtem kamiónů.

Podpásové útoky na současného ministra, negativní hodnocení jeho práce, kritické odsudky k neschopnosti řešit havarijní stav (TV Brarrandov, parlamentní politici, přímí uživatelé dálnice) zřetelně ukazují, že zmiňovaní neví, co fakticky za současnou neúspěšností programu budování dopravní infrastruktury stojí.

Předně je třeba vidět, že od převratu se staly investice do infrastruktury velmi výhodným a významným zdrojem pro politicky důležitý finanční přívěsek, všimného stranickým organizacím, podnikatelskému loby a neziskovkám (zelení, ekologisté a ochránci všeho možného, kteří dostali svou státem dlouhodobě „chráněnou“ pracovní náplň). Manažerování finančního přívěsku bylo totiž hlavní úlohou popřevratových ministerských úředníků a jejich poradců. Cílem nebylo vybudovat a vychovat systém odborného státního managementu pro investiční výstavbu silniční a dálniční sítě, včele se zodpovědným generálním projektantem, odpovídajícím za kontrakt, termíny a financování, znalého technologických postupů i různých „fines“ vázaných na každý kontrakt.

Dnešní neúspěšné kádrové vybavení se budovalo 28 let, proto není myslitelné, aby ministr Ťok mohl cokoliv jednoduše změnit: rozebrat lobystické a stranické vazby, při čemž mu výrazně chybí domácí odborné kádry k dozorování velkých investičních celků (nikoliv kšeftaři s penězi za parciální dodávky stavebních prací o bídné kvalitě a předražené). Stavební, dálniční konsorcium kazaško-italsko-české, s čelním představitelem ekologicky zaměřeným podnikem, je výrazem čirého zoufalství, a dokladem, jaká je současná odborná kvalifikace ŘSD k řízení správy silniční sítě v ČR. Když tento tristní stav odnáší ministr a je dohnán k tomu, aby řešil na dálnici kaverny pod betonkou, posunutí svodidel, je stejně chytré, jako kdyby ministr zdravotnictví byl volaný k nápravě nepodařené operace srdce. Ale, jak jinak, je to politicky korektní a hlavně se o tom dá dobře v mediích a parlamentu plkat. Nakonec má ministr ještě štěstí, že ho ČT nevolá na nádraží, napravit zpoždění důležitého rychlíku.

Autor: Václav Venc | sobota 12.1.2019 9:22 | karma článku: 17.92 | přečteno: 297x

Další články blogera

Václav Venc

Past ještě nesklapla

Ve svém článku „A past sklapla“, z roku 2015, jsem v závěru konstatoval, že naše multikulturální, bezzásadová demokratická a „odkřesťanštělá“ společnost se nedokáže vyrovnat s příchodem muslimských imigrantů.

14.4.2018 v 11:43 | Karma článku: 12.21 | Přečteno: 316 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Zuzana Palečková

Gabon 13 - Smutek u Pygmejů

V Čechách předpokládám, že někam jedu a také tam dojedu ve stejném dopravním prostředku. V Gabonu jsem zjistila, že tomu tak nemusí být vždy. A co? Však ono to nějak dopadne!

18.1.2019 v 2:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 16 | Diskuse

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Singapur

Singapur je skutečně poněkud netradiční branou vstupu do JV Asie, ale zároveň pro mě dobrým mezistupněm mezi Kanadou a "tou pravou Asií", kam se postupně chystám přejet.

17.1.2019 v 10:00 | Karma článku: 14.61 | Přečteno: 286 | Diskuse

Alena Křehotová

Deset hodin bez cigára; křížaly, knížka (rohypnol nebude); nezačínejte kouřit!

Po loňské dovče, sakumprásk za 27 litrů na 10 dní, při níž jsem se nevyspala až tak, že jsem poslední čtyři rána vstávala (ne se budila) s napuchlýma očima a ledovala si je minerálkou z ledničky, jsem si chtěla „spravit chuť"...

17.1.2019 v 9:11 | Karma článku: 14.64 | Přečteno: 571 | Diskuse

Radek Pálka

Jak jsem dobyl Ameruku a jak Amerika dobila mě. Část první - odlet

Ti, kteří čtou pravidelně můj blog vědí, proč jsem se do Ameriky vydal. Podrobně je to popsané v první části Mé cesty na Zanzibar.

16.1.2019 v 6:00 | Karma článku: 22.86 | Přečteno: 866 | Diskuse

Milan Zajic

Romantické sněhánky v Zell am See

Zase nám napadlo a sněhu na kopcích je více než dost. Na Schmittenhöhe je přes 3 metry a na ledovci Kitzsteinhorn to bude kolem 4,5 m. A tak pokud někdo chcete trochu sněhu můžete si nabrat jakékoli množství a odvézt ...

15.1.2019 v 15:27 | Karma článku: 14.17 | Přečteno: 428 | Diskuse
Počet článků 14 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 571

Zájem o politiku a filosofii.

Najdete na iDNES.cz